Οι καταναλωτές και η παγίδα του πολιτικού κύκλου
Γκίκας Α. Χαρδούβελης
Καθημερινή
26 Ιουνίου 2006
Εισαγωγή:
H προεκλογική αισιοδοξία και η µετεκλογική απαισιοδοξία των νοικοκυριών –
Mια καινοτόµος σύγκριση εκλογών και καταναλωτικής εµπιστοσύνης
Η πορεία του δείκτη καταναλωτικής εµπιστοσύνης των νοικοκυριών στην Ελλάδα από το
1985, όταν ξεκίνησε η κατασκευή του, έως σήµερα, αποκαλύπτει κάτι το πραγµατικά
εκπληκτικό: Σε όλες τις εθνικές εκλογικές αναµετρήσεις ο δείκτης ακολούθησε µια ισχυρή
ανοδική πορεία λίγους µήνες πριν από τις εκλογές, η οποία σταµάτησε απότοµα είτε το µήνα
των εκλογών είτε ένα – δυο µήνες αργότερα, και στη συνέχεια υπέστη µια εξίσου δραµατική
καθίζηση. Το φαινόµενο είναι τόσο έντονο, ώστε να φαίνεται µε γυµνό µάτι στο ∆ιάγραµµα 1.
Και δεν αποτελεί µια στατιστική πλάνη, αφού το µέγεθος της σωρευτικής ανόδου και καθόδου
είναι πολλαπλάσιο της συνήθους µηνιαίας διακύµανσης του δείκτη.