Cyprus and International, Economic Analysis

Cyprus Quarterly Economic Monitor, Year 1, Issue 2

Cyprus Quarterly Economic Monitor
Authors: G. Hardouvelis, I. Gkionis
Publication: August 2016, Year 1, Issue 2

Περίληψη:

Στο παρόν τεύχος του QUARTERLY ECONOMIC MONITOR της EUROBANK CYPRUS, Year 1, Issue 2, August 2016 – πέραν της τακτικής παρουσίασης των οικονομικών εξελίξεων των τελευταίων μηνών – περιέχεται και 1) μια ανάλυση των καναλιών επίδρασης αλλά και των ευκαιριών που δημιουργεί το BREXIT για την Κύπρο, 2) μια αναλυτική περιγραφή της διάρθρωσης του δημόσιου χρέους και της πρόσφατης νέας έκδοσης ομολόγων από την Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία διευκολύνει την αναχρηματοδότηση του την περίοδο 2019-2020, 3) μια ανάλυση της πορείας του δημοσιονομικού ισοζυγίου και της βιωσιμότητας του χρέους, με δεδομένη την  ελάφρυνση της περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής, 4) μια ανάλυση του κινδύνου μεταρρυθμιστικής κόπωσης και 5) μια ανάλυση της πρόσφατης πορείας των μη-εξυπηρετούμενων δανείων.

Η κυπριακή οικονομία διατηρεί ένα πλεονασματικό ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών με το Ηνωμένο Βασίλειο της τάξης του 2,6% του ΑΕΠ.  Αν και ο τουρισμός από το Ηνωμένο Βασίλειο την επόμενη χρονιά είναι πιθανό να επηρεαστεί, τα τελευταία χρόνια έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά ως προς τη χώρα προέλευσης των τουριστών ώστε η ευαισθησία της οικονομίας στην υποτίμηση της βρετανικής λίρας και  σε μια πιθανή ύφεση εκεί, δεν προβλέπεται μεγάλη.  Συγχρόνως, η Κύπρος διαθέτει σημαντικά άλλα πλεονεκτήματα, όπως το Common Law και έναν από τους χαμηλότερους το εταιρικούς φορολογικούς συντελεστές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να μπορεί να γίνει πόλος έλξης επιχειρήσεων που φεύγουν από το Ηνωμένο Βασίλειο και επιθυμούν να παραμείνουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Κυπριακή Δημοκρατία εξέδωσε τον Ιούλιο νέο επταετές ομόλογο ονομαστικής αξίας ενός δισεκατομμυρίου ευρώ που προσέλκυσε σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με τη χαμηλότερη απόδοση των τελευταίων ετών, στο 3,8%.  Η έκδοση αυτή επιβεβαιώνει την πρόσβαση της Κύπρου στις διεθνείς αγορές και  διευκολύνει τη μελλοντική αναχρηματοδότηση του 2019-2020, όταν οι ανάγκες προβλέπεται να είναι αυξημένες.  Η μέση ληκτότητα του συνολικού δημόσιου χρέους έχει έχει σχεδόν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την προ της κρίσης περίοδο, φθάνοντας τα 8,5 χρόνια στο τέλος του περασμένου έτους σε σχέση με 4,7 χρόνια στο τέλος του 2012, και οι ανάγκες άμεσης χρηματοδότησης έχουν ελαχιστοποιηθεί.

Κύριο ζητούμενο στην οικονομική πολιτική των επόμενων ετών είναι η βιωσιμότητα του χρέους.  Η δημοσιονομική πολιτική σήμερα είναι λιγότερο περιοριστική από αυτήν που υπολογίζονταν στο Οικονομικό Πρόγραμμα του Μνημονίου 2013-2015, αλλά παρ’ όλα αυτά το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να έχει πτωτική πορεία και να φτάσει το 90% του ΑΕΠ στο τέλος του 2019.

Η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια εφησυχασμού.  Ο  κίνδυνος δημοσιονομικής εκτροπής και μεταρρυθμιστικής κόπωσης παραμένει, ιδιαίτερα λόγω της επανάπαυσης στις επιτυχίες του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, της φυσιολογικής περιόδου προσαρμογής και της σύνθεσης της νέας Βουλής αλλά και του περιορισμένου πολιτικού χρόνου έως τις επόμενες προεδρικές εκλογές.

Ο χρηματοοικονομικός τομέας συνεχίζει να αποτελεί τη μεγαλύτερη εστία κινδύνων.  Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ως ποσοστό των συνολικών χορηγήσεων είναι τα υψηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Ωστόσο,  η ανάκαμψη της οικονομίας σε συνδυασμό με τις πρόνοιες του νέου νομικού πλαισίου και την συστηματική προσπάθεια των τραπεζικών ιδρυμάτων, βοηθά στην αναδιάρθρωση και θεραπεία του προβλήματος δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την σταδιακή μείωση τους.

Download Cyprus Quarterly Economic Monitor, Year1 | Issue 2 pdf